motorfietsen

Om een voor mij absoluut onduidelijke reden schijnt er een onderscheid te moeten worden gemaakt tussen automobilisten en motorrijders. Dat wil zeggen, door die motorrijders zelf. Ik heb de indruk dat veel (zeker niet alle) motorrijders denken dat ze een beetje boven de wet staan. En alleen vanwege het simpele feit dat ze veel lichter en wendbaarder zouden zijn.

Op een andere plek op deze site geef ik al aan dat ik vrij veel kilometers rij, op jaarbasis. Waarvan veel snelweg-kilometers, dus ook veel file- kilometers. In een auto. En vanuit die relatief veilige plek achter het stuur zie ik om me heen veel gebeuren met auto's, maar ook met motorfietsen. Wat mij daarbij het meest verbaast is dat de heren en dames op de motorfiets daarbij geen besef hebben van de gevaren waaraan ze zichzelf blootstellen. Volgens mij is het toch zo dat als er een motorrijder tegen mijn auto aanrijdt, hij/zij degene is met de verwondingen en ik degene met de blikschade? of ik nu wel of niet verantwoordlijk wordt gehouden voor de schade.

De rare manoeuvres die vaak worden uitgehaald schijnen uitsluitend voorbehouden te zijn aan motorrijders. Of mogen automobilisten het ook? Of zie ik in dit geval niet wat het verschil is tussen stom en stoer? Ik geef enkele voorbeelden.

Voorsorteervakken:

De voorsorteervakken worden door motorrijders vooral ook gebruikt om langs de file te rijden, die voor het verkeerslicht staat. Dit is dagelijkse gang van zaken. Overigens is dt vrij ongevaarlijk behalve dat niet voor iedereen duidelijk is dat een motorrijder op het voorsorteervak voor linksaf in veel gevallen niet linksaf gaat maat rechtdoor. Hoezo zou een automobilist dit niet mogen?

Vluchtstrook en Busbaan

Bij files wordt regelmatig over vluchtstrook of busbaan gereden. Ook dit is ongevaarlijk, maar ik hoor bij het TV programma "Wegmisbruikers" de heer Koos Spee regelmatig praten over "We hebben nu eenmaal met zijn allen afgesproken dat........". Is die uitspraak dan alleen van toepassing op automobilisten? Want, hoezo zou een automobilist dan niet over de busbaan of de vluchtstrook mogen?

Tussen de files

Bij files zie ik regelmatig motorrijders tussen de files doorrijden. Met het huidige typisch Nederlandse gedoogbeleid schijnt dit "in principe" te zijn toegestaan. Overigens, als de automobilist van rijstrook wisselt dient hij het andere verkeer voor te laten gaan. Dus ook de motorrijder die tussen de files doorrijdt. Op zich terecht als iedereen zich aan de gedragscode houdt, namelijk wanneer er sprake is van een gering snelheidsverschil en slechts bij stilstaande of langzaamrijdende file.

Komt de vraag op wat dan precies een file is. Een klein stukje uit het RVV: "In de definiteparagraaf is geen omschrijving van het begrip file opgenomen. Een exacte aanduiding is niet wel mogelijk, aangezien het verschijnsel zeer situatiegebonden is. In de praktijk verstaat men onder een file een rij voertuigen van beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid wordt bepaald door het overige verkeer ter plaatse en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt. Zulks sluit niet uit dat een beperkte rij voeruigen die relatief snel rijdt een file kan vormen."

Een vaag verhaal dus. Want, wanneer is een langzaam rijdende file een langzaam rijdende file, en wat is precies een gering snelheidsverschil. Ik zie regelmatig dat bij een file die met een snelheid van 60 - 70 kilometer per uur rijdt toch motorrijders tussendoor komen, soms met aanzienlijk snelheidsverschil. Hoezo langzaamrijdend? Hoezo gering? ik ben me ervan bewust dat ik in mijn spiegels moet kijken. Maar, als ik in een file met deze snelheid rijd kijk ik ook graag vóór me. Want het komt maar al te vaak voor dat zo'n file opeens weer stilstaat. Als ik dan dus druk bezig ben met de motorrijders die achterop komen, loop ik grote kans een kop-staart botsing te veroorzaken. Gevolg is dus dat, ondanks mijn oplettende gedrag, er ineens een motorrijder naast mijn auto zit. Vanuit het niets! Wat doe ik dus in zo'n situatie? Ik geef deze motorrijders NIET de ruimte om zodoende het snelheidsverschil te verminderen. Misschien is het niet juist, maar zeker wel effectief. Het levert veel boze gezichten op, dat wel.

In sommige situaties gebeurt het vaak dat bij snelheden rond 100 km per uur tussen de files wordt door gezigzagt, en zelfs links wordt ingehaald op de linkerrijstrook! Wie is dan de kwetsbare partij? Overigens zijn deze situaties relatief uitzonderlijk.

Frustratie?

Nee, zeker niet. Ik gun ieder zijn vrijheid. Als motorrijders door hun wendbaarheid beter in staat zijn om sneller door het verkeer te gaan, vind ik dat allemaal prima. Maar ik verwacht dan wel dat die vrijheid niet aan de grens van mijn vrijheid voorbij gaat. En die wordt in het verkeer gesteld door de wetgever. Ik moet me daaraan houden, en ik verwacht van ieder ander dat-ie dat ook doet. Dus, als een motorrijder door min of min roekeloos gedrag mijn veiligheid in gevaar brengt, gaat hij/zij daarmee aan die grens voorbij.

onderscheid?

Kom ik weer terug bij mijn eerste vraag over het onderscheid tussen motorfiets en auto. Want het valt mij wel op, ook bij de diverse TV programma's dat het overwegend automobilisten zijn die worden aangehouden en bekeurd (overigens worden deze mensen absoluut terecht aangehouden!) en maar heel weinig motorrijders. Ik weet helemaal niet of deze verhouding ook reëel is, maar ik heb zo'n idee van wel. Ook om wat ik dagelijks om me heen zie. Volgens mij werkt zoiets de situaties zoals bovenstaand in de hand.

Bijgewerkt op 15 Augustus 2012 door BTB