Eigenlijk wist ik het al. Tot voor kort dacht ik dat de motorrijders die zich het meest onbeschoft gedragen in het verkeer een motorfiets bezitten die ik in de categorie buikschuivers plaats. Dat blijkt niet zo. Uiteraard is er een buitencategorie motorbezitters die zich over meerdere typen en soorten uitspreid. De uitzondering is wat mij betreft degenen die op een “chopper” rijden. Deze mensen zijn waarschijnlijk niet zo met snelheid en stuntgedrag bezig en gedragen zich daarom over het algemeen normaal in het verkeer.
Het is niet mijn bedoeling om een waardeoordeel te geven, maar gisteren heb ik 2 afzonderlijk zaken geconstateerd die me af doen vragen waaróm sommige motorrijders rijden zoals ze doen. Gisteren aan het einde van de middag was het Kralingsplein deels afgesloten omdat er een motorfiets plat lag tegen de vangrail. Naast 5 politie auto’s en een ambulance geen verdere personen- of vrachtauto’s. Wel een aantal andere motorfietsen. Het lijkt dus op een éénzijdig ongeluk, waarschijnlijk zonder heel dramatische afloop, want ik heb in het nieuws niets over dit ongeval kunnen vinden. Je vraagt je wel af hoe je op zo’n rare plaats tegen een vangrail kan botsen. Overigens was dit een buikschuiver.
Gisteravond op weg naar huis stond ik keurig in de file voor het rode licht op het Hartelkruis te wachten. Op het moment dat het licht op groen ging kwam er over de uitvoegstrook naar rechts met een enorme gang een motor aangereden die zich tussen een oprekkende auto en een betonnen bescherming heen wurmde om links af de Hartelbrug op te racen. Met recht racen, want op het moment dat wij deze Hartelbrug opreden was deze motorfiets al aan de andere zijde van de brug. We hebben hem niet meer gezien.
Wat nu als de automobilist op de rechter rijstrook iets feller had opgetrokken? Dan was onze vriend onherroepelijk gecrasht tussen deze auto en de betonnen rijbaanscheiding. De automobilist had hem nooit kunnen zien aankomen. Mijn vraag dus aan deze motormijnheer: Waarom doe je zo iets? Waarom zo asociaal en roekeloos? Naar mijn idee ben je veel kwetsbaarder dan welke automobilist dan ook.
Eerder heb ik al eens meegemaakt bij de Groenekruisweg, bij de stoplichten bij Geervliet, dat 2 van deze “heren” het nodig vonden om stoer een burnout te maken bij het optrekken, gewoon tussen overig verkeer. Als één van de 2 een foutje had gemaakt had hij dwars voor mijn auto komen te liggen. Ook hier de vraag: Waarom? Ik heb altijd gedacht dat verkeer een zaak was van onderlinge afspraken nakomen. Je hebt nu eenmaal te maken met meerdere verschillende weggebruikers. Daarom heet het “verkeer” en geen “alleen op de wereld”.
Ik hoop dat iemand mij bovenstaand eens kan uitleggen. ik snap het niet meer.
Was getekend, Bas Boender